Rollenspel gelijkwaardigheid in leren
Om aan maatschappelijke vraagstukken te kunnen werken is samenwerking en samen leren nodig tussen en met verschillende partners. Op een functionele manier samenwerken en samen leren vooronderstelt gelijkwaardigheid tussen verschillende partners. Gelijkwaardig samenwerken en –leren veronderstelt bepaald gedrag van de deelnemers, waarbij de traditionele rollen (vanuit docentschap, opdrachtgeverschap en studentzijn) losgelaten worden. Het rollenspel is ontwikkeld op basis van de bevindingen in het TALENTS-project om deelnemers van een (nieuwe) learning community bewust te maken van verschillende rollen die personen in een learning community kunnen innemen, welke belangen daarbij kunnen meespelen en welk gedrag daar bij hoort. Dit gebeurt door verschillende rollen en gedragingen uit te spelen en daarover het gesprek met elkaar aan te gaan.
Hieronder vind je een instructie voor degene die het rollenspel gaat begeleiden en de materialen voor het rollenspel. Daaronder staat een document met een begeleidende tekst met meer inhoudelijke achtergrondinformatie. Bekijk de pdfs online of download de documenten.