Gesprekstool visievorming

We hebben een gesprekstool ontwikkeld op basis waarvan onderwijsprofessionals, professionals uit het werkveld én studenten hun perspectieven op onderwijs kunnen uitwisselen en een gezamenlijke visie kunnen vormen. De tool bestaat uit een ‘praatplaat’ en een aantal vragen, geclusterd per thema, die richting kunnen geven aan het gesprek over het onderwijs, om zo de verschillende standpunten zichtbaar te maken. 

Beweeg met de muis over de plaat voor een eerste toelichting op de thema’s. Uitgebreidere toelichting en de onderliggende vragen zijn bereikbaar via het linker menu. Of download het document waarin de vragen en de plaat zijn opgenomen.

Authentiek Vraagstuk

Een authentiek vraagstuk brengt verschillende partijen en disciplines bij elkaar. Deze partijen werken samen aan een vraagstuk dat plaatsvindt op de grens van onderwijs en de beroepspraktijk. Dit kunnen vraagstukken zijn die monodisciplinair worden aangevlogen, maar een interdisciplinaire benadering is bij complexe vraagstukken regelmatig van meerwaarde. De vraagstukken betreffen belangrijke maatschappelijke vragen die realistisch, betekenisvol, uitdagend, open en bekend zijn voor zowel het werkveld als het onderwijs…

Wanneer vraagstukken realistisch zijn zullen deelnemers zich hierbij meer betrokken voelen. Voor studenten in het bijzonder kan het vraagstuk als realistisch gezien worden wanneer de toegevoegde waarde voor hun (professionele) toekomst benadrukt wordt. 
Vraagstukken zijn betekenisvol als het resultaat maatschappelijke impact heeft en de deelnemers daar een relevante bijdrage aan kunnen leveren. Open houdt in dat vraagstukken niet op voorhand een vaste uitkomst hebben. Vraagstukken hebben een mate van bekendheid wanneer de deelnemers eigen expertise kunnen gebruiken voor het komen tot een oplossing. Om te zorgen dat vraagstukken uitdagend zijn voor de deelnemers waardoor zij gemotiveerd zijn om aan het vraagstuk te werken, is het van belang dat deelnemers ervaren dat er resultaat geboekt kan worden. Daarbij is het belangrijk een keuze te maken voor de mate van complexiteit van het vraagstuk, rekening houdend met de verschillende partijen. Ook is het belangrijk stil te staan bij de mate van zelfstandigheid die van de partijen gevraagd wordt. In een authentiek vraagstuk bepalen lerenden gezamenlijk de doelen, de kaders en de aanpak. 

"Het meest waardevolle is dat studenten aan opdrachten uit de praktijk werken, dat ze proeven 'Dit is wat ik later zou kunnen', dat we daar heel open in zijn. (...) Daardoor gaan ze harder lopen, stoppen ze er meer tijd in en gaan ze beter leren"

Richtinggevende vragen voor visievorming:

Interdisciplinariteit

Onze maatschappij vraagt om innovatieve en ondernemende professionals die binnen interdisciplinaire omgevingen onderzoekend en probleemoplossend aan de slag gaan om tot duurzame oplossingen te komen. Interdisciplinaire samenwerking is nodig om tot oplossingen te komen voor complexe maatschappelijke vraagstukken die de grenzen van de eigen discipline overstijgen…  

Deze samenwerking houdt in dat deelnemers vanuit verschillende disciplines aan een gezamenlijk doel, of authentieke opdracht, werken. Hierbij wordt de samenhang en relaties tussen disciplines verkend en worden deelnemers aangemoedigd om disciplinaire grenzen te overschrijden en verbanden te leggen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen ‘smalle’ en ‘brede’ interdisciplinariteit. Bij smalle interdisciplinariteit zijn de verschillende disciplines nauw met elkaar verbonden of grenzen aan elkaar, zoals bijvoorbeeld elektrotechniek en mechatronica. De samenwerking waarbij de eigen discipline wordt overstegen wordt ‘brede’ interdisciplinariteit genoemd. Hierbij ligt de inhoud van disciplines verder van elkaar af dan bij een ‘smalle’ interdisciplinaire samenwerking. Een voorbeeld hiervan zou de samenwerking zijn tussen disciplines als mechatronica en verpleegkunde. Bij zowel smalle als brede interdisciplinariteit is het belangrijk dat deelnemers hun kennis, perspectieven, methoden en vaardigheden met elkaar uitwisselen om te komen tot een common ground. Dit houdt in dat partners kennis van verschillende disciplines op waarde kunnen schatten en waarbij zij als ‘expert’ hun eigen kennis in begrijpelijke taal kunnen overbrengen en dit samen kunnen voegen met kennis van andere betrokkenen.Zo kan er een synergie gecreëerd worden, waarbij gebruik gemaakt wordt van de complementaire expertise van teamleden om innovatieve ideeën te genereren of complexe problemen op te lossen.  

"Door interdisciplinair te werken ga je een gemeenschappelijke taal ontwikkelen"

Richtinggevende vragen voor visievorming:

Authentiek Toetsen

Authentiek toetsen is belangrijk binnen het onderwijs én het werkveld in het kader van leven lang leren. Authentiek toetsen houdt in dat het leren in kaart wordt gebracht van lerenden die werken aan een authentiek vraagstuk. Bij authentiek toetsen is het van belang dat er aandacht is voor drie aspecten: het product, het proces en de persoonlijke leerdoelen van lerenden

Er is variatie mogelijk voor de manier waarop persoonlijke leerdoelen worden getoetst of beoordeeld. Belangrijk is dat de toetsing zich zowel richt op het behalen van doelen als op de geleverde inspanning. De lerende speelt een actieve rol in het reflecteren en ophalen en verwerken van feedback. De opgehaalde feedback wordt verwerkt en opgenomen als bewijslast in het product, bijvoorbeeld een portfolio. Dit vraagt een hoge mate van zelfsturing. Tenslotte kan de beoordeling tot stand komen in samenspraak met andere partners uit de learning community.

"The single most powerful modification that enhances achievement is feedback"

Richtinggevende vragen voor visievorming:

Begeleiding

Begeleiding is cruciaal in het leerproces van deelnemers in de learning community. De begeleider van de learning community ondersteunt het leerproces van de lerenden. Deze maakt hierbij gebruik van coachende vaardigheden. Zo worden er vragen gesteld om deelnemers aan te sporen actief te leren. Er wordt kwalitatief goede feedback gegeven en het leerproces van deelnemers wordt ondersteund door scaffolding en modeling toe te passen. Het is belangrijk dat de begeleider het mogelijk maakt om verschillende perspectieven van de deelnemers uit te wisselen, te reflecteren en aandacht te hebben voor gelijkwaardige verantwoordelijkheid. Binnen de learning community wordt namelijk toegewerkt naar…

…verbinding en een sociaal veilige omgeving zodat deelnemers van en met elkaar kunnen leren op basis van gelijkwaardigheid. De begeleider heeft oog voor behoeften binnen de learning community en speelt hier op een flexibele manier op in. Zowel de persoonlijke leervragen van de deelnemers als leervragen voor het inhoudelijke vraagstuk staan hierbij centraal zodat deelnemers aan hun ontwikkeling persoonlijke professionele ontwikkeling kunnen werken.

"Als begeleider wil ik eigenaarsschap bij lerenden laten en vragen in plaats van antwoorden"

Richtinggevende vragen voor visievorming:

Alle vragen

Zelfbewuste en zelfsturende professional

Zelfbewustzijn en zelfsturing zijn belangrijk voor zowel studenten als docenten en werkveldprofessionals in het kader van ‘leven lang ontwikkelen’ in de maatschappij. Zelfsturing is het proces waarbij lerenden zelf het initiatief nemen om hun leerbehoeften vast te stellen, hun leervragen te formuleren, leermiddelen (bronnen) te identificeren, hun netwerk in te zetten, zichzelf te ontwikkelen en leeruitkomsten te evalueren. Het werkveld vraagt om professionals die niet alleen kennis en vaardigheden hebben die van belang zijn voor het uitoefenen van het vak, maar die zich ook bewust zijn van hun eigen talenten, vaardigheden en ambities, en die voortdurend blijven leren tijdens hun loopbaan…

Zelfbewuste en zelfsturende professionals zijn meer toegerust voor een complexe en snel veranderende wereld, weten hoe ze willen bijdragen aan vraagstukken in de samenleving en op de arbeidsmarkt, kennen hun persoonlijke en professionele normen en waarden, en zetten hun talenten in om onder meer in (interdisciplinaire) teams samen te werken. Het is van belang om expliciet aandacht te besteden aan deze persoonlijke, professionele ontwikkeling van studenten, docenten en professionals uit het werkveld. Door hen uit te dagen om na te denken over persoonlijke leervragen, door ze (meer) invloed te geven op hun eigen leerweg, maar ook door te reflecteren. Om hier invulling aan te geven is het van belang om in de learning community een veilige en inclusieve leeromgeving voor alle betrokkenen te realiseren. 

"In het onderwijs gaat het naast kwalificatie en socialisatie altijd ook om de vorming van de persoon, gericht op het volwassen in de wereld willen zijn. Daarom is een pedagogische oriëntatie in het onderwijs onontbeerlijk."

Richtinggevende vragen voor visievorming:

Wat is volgens jou de rol van zelfsturing binnen een authentieke leeromgeving? In hoeverre wil je dat de lerenden gestimuleerd worden om zelfsturend te leren en te werken?  

In hoeverre verwacht je dat lerenden aan persoonlijke leerdoelen werken tijdens het werken binnen een authentieke leeromgeving?   

Hoe denk je dat de lerenden begeleid moeten worden bij het ontwikkelen van zelfsturende vaardigheden? Wat zou de rol van de begeleider zijn, en de andere deelnemers hierbij?    

Learning Community

Learning communities zijn publiek-private samenwerkingsverbanden waarin leren en ontwikkelen, werken, innoveren en onderzoeken samensmelten in een hybride leeromgeving. Dat wil zeggen: een leeromgeving op het grensvlak van opleidingen en werk. 

We onderscheiden hier learning communities op macro- en microniveau.  Een learning community op macroniveau is een samenwerkingsverband waarin meerdere groepen werken aan een maatschappelijk thema en onderling hun kennis uitwisselen. Deelnemers hiervan werken samen vanuit hun betrokkenheid (voortkomend uit persoonlijke of professionele drijfveren) vanuit de twee of meerdere van de 5 O’s die relevant zijn voor het vraagstuk: Onderwijs (studenten en docenten), Overheid (gemeenten en provincie), Ondernemers (bedrijven en MKB), Onderzoek (lectoraten) en Omgeving (burgers). Binnen een learning community op micro-niveau wordt op een gelijkwaardige projectmatige manier samengewerkt aan een authentiek vraagstuk dat is afgeleid van het maatschappelijk thema. Er wordt ván en mèt elkaar geïnvesteerd, geïnnoveerd en geleerd. Reflectie speelt hierbij een grote rol.  

"Learning community; de plek waar mensen zich kunnen ontwikkelen en innovaties sneller in de praktijk worden gebracht"

Richtinggevende vragen voor visievorming:

Gelijkwaardig Partnerschap

Om aan maatschappelijke vraagstukken te werken is samenwerking én samen leren nodig tussen en met verschillende partners. In de huidige maatschappij ontwikkelt iedereen zich continu. Leren speelt zich steeds meer af op het grensvlak van onderwijs en werkveld. Bovendien zijn oplossingen voor vraagstukken vaak niet vooraf voorhanden en juist daarom is samenwerking zo belangrijk. Samen lerend optrekken betekent dat studenten, professionals uit het werkveld en docenten als gelijkwaardige partners samenwerken aan een authentiek vraagstuk. Professionals uit het werkveld kunnen bijvoorbeeld zijn: Ondernemers (bedrijven en MKB), Onderzoekers (lectoraten), Overheidsinstanties (gemeente en provincie) en de Omgeving (burgers). Gelijkwaardig samen optrekken met verschillende partners is belangrijk om tot een synergie te komen en van elkaar te leren. Dit vraagt van hen dat…

zij hun traditionele rol (vanuit docentschap, opdrachtgevershap of de rol van student) loslaten. Gelijkwaardigheid is niet hetzelfde als gelijkheid. Geen mens is hetzelfde; iedereen heeft een andere voorgeschiedenis, andere kennis en ervaring, een andere persoonlijkheid. Juist die diversiteit is nodig om gezamenlijk verder te komen. Gelijkwaardigheid betekent niet per se dat er geen hiërarchie is. Soms is die wel nodig, maar dat bepaal je met elkaar. Gelijkwaardigheid betekent dat er wordt gewerkt vanuit wederzijds respect en waardering; De ene persoon staat als mens niet boven de ander. Er is geen afhankelijkheids- of machtsrelatie op het persoonlijk vlak. Ieder individu wordt gehoord en gezien, en met elkaar bepaal je hoe ieders expertise van waarde is voor de uitwerking van de oplossingsrichting. Ieder individu draagt intentioneel bij aan het leren van zichzelf en van de anderen. Dat betekent dat iedereen haalt en brengt.   

"Je moet de grenzen een beetje vervagen. Dus wanneer ben je docent, wanneer ben je coach. Dat je meer fluïde leert. Dat het wat meer op basis van wensen is, in plaats van wat moet."

Richtinggevende vragen voor visievorming: