Activiteit 7 – (Starten met) uitvoeren
Bij de uitvoering van het onderwijs heeft de begeleider van de learning community een belangrijke rol om het leren zo optimaal mogelijk te ondersteunen. Het vraagt aandacht voor verschillende aspecten of activiteiten: Creëren van een veilige leeromgeving; Zorgen voor gelijkwaardigheid; Leeractiviteiten inzetten gericht op samenwerken en samenleren; Lerenden ondersteunen in het proces van zelfsturing; Met elkaar reflecteren; Scaffolden van het leerproces; stimuleren van een lerende houding van ieder individu. Deze aspecten en activiteiten vinden vaak in samenhang of tenminste in snelle afwisseling plaats. Hieronder zijn ze echter afzonderlijk uitgewerkt.
7.1 Creëren van een veilige leeromgeving
Een van de belangrijkste voorwaarden om tot leren te kunnen komen is dat een lerende zich veilig voelt. Wanneer je met anderen in een groep samenwerkt en samen leert, is het creëren van die veilige omgeving een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De begeleider van de learning community heeft hierin een essentiële, faciliterende en voorbeeldrol.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je samen met de lerenden een veilige leeromgeving creëert |
|
|
7.2 Zorgen voor gelijkwaardigheid en een lerende houding
Om te kunnen werken aan grote vraagstukken waar nog geen antwoord op te vinden is, is het belangrijk dat deelnemers aan de learning community een lerende houding aannemen. De begeleider kan hierin een voorbeeldfunctie aannemen en ook bewust en gericht deelnemers uitnodigen een lerende houding aan te nemen. Een lerende houding van iedere deelnemer creëert niet alleen mogelijkheden voor de ontwikkeling van nieuwe perspectieven voor het vraagstuk, maar helpt de lerenden ook de vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn in het latere beroep zoals het zelf richting geven aan ontwikkeling oftewel, zelfsturend te zijn.
Om tot goede samenwerking en samen leren te kunnen komen is het belangrijk dat ieder individu kan deelnemen aan de groep op basis van gelijkwaardigheid. De begeleider van de groep kan er voor zorgen dat ieders unieke ervaring en expertise zo optimaal mogelijk wordt benut. Vooral voor studenten is het belangrijk een inhoudelijke match te ervaren tussen hun achtergrond en de expertise die voor het vraagstuk nodig is, en dat ze geholpen worden die te expliciteren en doorzien.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je zorgt voor gelijkwaardigheid tussen de afzonderlijke lerenden |
|
|
7.3 Inzetten van leeractiviteiten gericht op samenwerken en samenleren
Bij grote en urgente vraagstukken is het belangrijk dat lerenden goed samenwerken zodat er optimaal gebruik kan worden gemaakt van ieders expertise. Samenwerking is belangrijk omdat er meerdere invalshoeken en perspectieven nodig zijn om de vraagstukken aan te pakken. Samen leren is belangrijk omdat oplossingen vooraf niet bekend zijn. Door kennis en inzichten te bundelen, samen dingen uit te proberen en te experimenteren ontstaat gezamenlijke kennisontwikkeling die leidt tot steeds meer grip op het vraagstuk en op de oplossingsrichting.
Samen werken is niet per se samenwerken. Het feit dat lerenden bij elkaar in een team zitten wil niet per se zeggen dat er daadwerkelijk samengewerkt en samengeleerd wordt. Naarmate de variatie tussen lerenden groter is, bijvoorbeeld bij interdisciplinaire vraagstukken, is dat ook lastiger, omdat je elkaars taal, werkwijzen, en gewoonten moet leren kennen. Met name voor studenten die nog weinig ervaring hebben met (interdisciplinair) samenwerken is het belangrijk om hier gericht leeractiviteiten op in te zetten.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je leeractiviteiten vormgeeft waarin het leren (interdisciplinair) samenwerken en samenleren centraal staat en ondersteund wordt |
|
|
7.4 Lerenden ondersteunen in het proces van zelfsturing
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je lerenden vanaf dag één ondersteunt in het proces van zelfsturing in leren en het beoordelen van hun leeruitkomsten |
|
|
7.5 Met elkaar reflecteren
Reflecteren is een van de kernvaardigheden om tot leren te komen. Individuen kunnen reflecteren op hun ontwikkeling als persoon, als professional of op de ontwikkeling van het vakgebied. In een learning community dragen de deelnemers een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het leren met en van elkaar. Dit betekent ook gezamenlijk reflecteren: iemand helpen tot inzicht te komen door goede vragen te stellen; gezamenlijk te reflecteren op individuele of op groepsuitkomsten.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
lerenden elkaar bevragen op persoonlijke ervaringen, individuele leervragen en daar met elkaar op reflecteren |
|
|
7.6 Scaffolden van het leerproces
Het samenwerken aan het vraagstuk biedt een rijke context voor leren. Het is voor lerenden belangrijk dat ze zelf de regie (leren) pakken voor het aanpakken van het vraagstuk. Uiteraard hebben ze daarbij ondersteuning nodig. Vanuit de kennis van de inhoud van het vraagstuk en vanuit kennis van het proces van aanpakken van vraagstukken kun je lerenden op weg helpen door middel van informeren, hints geven, vragenstellen, korte instructies geven, voordoen, etc. Een begeleider heeft niet altijd kennis van alle inhoud, daarom is het belangrijk goed zicht te houden op waar die inhoud wél te vinden is. Bv. bij andere deelnemers binnen de learning community of daarbuiten.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
Je binnen een ‘rijke’ leeromgeving samenwerkt vanuit inhoudelijke expertise en een goed ondersteund (gescaffold) leerproces |
|
|