Activiteit 1 – Het begin van co-creatie: Ontwerpteam-vorming en -ontwikkeling
 
															Het ontwikkelen van onderwijs is een complex proces en staat of valt met de kwaliteit en inzet van degenen die dit onderwijs gaan ontwerpen èn uitvoeren. Een zorgvuldige afweging wie met deze taak aan de slag gaan heeft invloed op zowel het ontwerpproces als de uitvoering van het onderwijs. Daarbij is het ook van belang om het team op alle benodigde punten te faciliteren, en tijd te besteden aan onderlinge kennismaking, zodat de teamleden hun taak vanuit onderling vertrouwen goed kunnen gaan uitvoeren.
In de formulering van onderstaande ontwerpprincipes ligt het initiatief voor het ontwerpen bij/ de nadruk op het onderwijs; maar het initiatief zou evengoed vanuit het werkveld kunnen komen.
					 1.1 Team samenstellen 
							
			
			
		
						
				Het ontwikkelen van onderwijs start vanuit een gemeenschappelijk doel waaraan gewerkt wordt. Om dit te bereiken werken leden met verschillende achtergronden samen in een ontwerpteam. Voor het ontwerpen van authentieke leeromgevingen is het belangrijk om niet alleen docenten in het ontwerpteam te hebben, maar ook werkveldpartners en collega’s uit de onderwijslogistiek. Het verdient voorkeur om mensen in het team te hebben die het onderwijs ook zullen gaan uitvoeren.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
|  | bij de start van het ontwerptraject zorgvuldig een ontwerpteam samenstelt passend bij de beoogde vernieuwing, bestaande uit capabele mensen die veranderbereid zijn en die geaccepteerd worden door hun betrokken collega’s | 
|  | 
 | 
|  | 
 | 
					 1.2 Teamkennismaking 
							
			
			
		
						
				Dit ontwerpprincipe gaat over de kennismaking van de teamleden als essentiële stap in het teamvormingsproces. Daarbij is het waardevol om werkvormen te kiezen die ook kunnen worden gehanteerd voor kennismakingsactiviteiten met lerenden tijdens de onderwijsuitvoering, als een werkend voorbeeld.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
|  | je expliciet tijd en aandacht besteedt aan het (nader) kennismaken tussen teamleden, analoog aan hoe er met lerenden gewerkt gaat worden | 
|  | 
 | 
|  | 
 | 
					 1.3 Ontwerpruimte creëren en afspraken maken 
							
			
			
		
						
				In dit ontwerpprincipe wordt dieper ingegaan op wat er aan processen nodig is om een team goed te kunnen laten starten; welke afspraken relevant zijn om te maken. Daarbij gaat het om zowel de verschillende rollen van de ontwerpers, alsook expliciet om de rol van de begeleider van het ontwerpteam.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
				|  | je het ontwerpteam kaders meegeeft, maar ook ruimte laat voor eigen keuzes v.w.b. het curriculum (inhoudelijk en didactisch), de organisatie en randvoorwaardelijke zaken, zoals tijd en ruimtes | 
|  | 
 | 
|  | 
 | 
