| - omdat er veel verschillende oorzaken zijn voor het verschil tussen beoogd en uitgevoerd curriculum en een zorgvuldige analyse daarvan nodig is om te kunnen bepalen aan welke knoppen je wilt draaien voor aanpassing (Goodlad, 1994; Nieveen et al., 2010; 2012).
omdat de kwaliteit van onderwijs bepaald wordt door meerdere aspecten (Van den Akker et al., 2012). [1] omdat gebruikmaking van al bestaande informatie tot een efficiëntieslag zou kunnen leiden. [2] - omdat het relevant is alle belangen, perspectieven en ervaringen mee te nemen, wat de kans op een evenwichtige (door)ontwikkeling vergroot, evenals de kans op gevoeld eigenaarschap bij alle belanghebbenden.
omdat de niet-ontwerpers zich dan ook gehoord kunnen voelen, waardoor het ‘not-invented-by-me syndroom verkleind kan worden. [3] omdat het perspectief van buiten naar binnen een belangrijk uitgangspunt is voor dit onderwijs. [3] omdat het perspectief van buiten naar binnen een belangrijk uitgangspunt is voor dit onderwijs. [3] omdat het raadplegen van meerdere stakeholdergroepen bijdraagt aan het inzichtelijk maken van het krachtenveld waarvan sprake is (Kessels & Smit, n.d.), de belangen die daarbinnen spelen en de waarde die gehecht wordt aan de ervaringen, gekoppeld aan de belangen. [3] omdat in co-creatie met werkveldpartners het perspectief van buiten naar binnen kan worden gebracht, in ontwerp (zowel curriculum als authentieke leeromgeving] en uitvoering. [1]- omdat het raadplegen van meerdere stakeholdergroepen een meer betrouwbaar beeld geeft van de beoogde opbrengsten (vgl. ‘triangulatie) (Baarda et al., 2021; Yin, 2003). [3]
|