Activiteit 8 – Leren van ervaringen / intervisie door uitvoerenden
Tijdens de invoering van nieuw onderwijs is het belangrijk dat allen die betroken zijn bij de uitvoering (docenten/studentbegeleiders, organisatoren, etc) voldoende tijd inruimen om ervaringen met elkaar te delen, tegen het licht van de visie. Het gaat nooit een eerste keer perfect! Eventuele problemen waar tegenaan wordt gelopen kunnen zo snel aangepakt worden en successen kunnen gevierd worden. Op deze manier krijgt de visie concreet gestalte. Hierbij gaat het enerzijds om de eigen ervaringen en beleving daarvan, maar ook om harde(re) cijfers (evaluatiegegevens).
De werkwijze tijdens de intervisie in deze stap is een logisch vervolg op het professionaliseringstraject dat is gevolgd bij de voorbereiding op de onderwijsuitvoering (activiteit 5). Om tot goede intervisie en reflectie te komen, zijn drie aspecten belangrijk: uitvoerenden die ervaringen hebben opgedaan binnen hun professionele ruimte (activiteit 7); hier individueel op reflecteren, én daar als groep op reflecteren, waar mogelijk ook met gebruikmaking van hardere cijfers (formatief evalueren).
8.1 Reflecteren op eigen ervaringen
Om als begeleider te kunnen leren is het belangrijk om regelmatig bewust stil te staan bij de eigen ervaringen, en deze vanuit verschillende perspectieven te bezien. Door systematische reflectie is de kans groter dat er voorbij kan worden gegaan aan de eerste, primaire reacties en belevingen. Door reflecties ook af en toe openlijk met de lerenden uit te voeren, kan de begeleider een rolmodel zijn hoe te reflecteren.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
begeleiders regelmatig reflecteren op hun eigen ervaringen en het eigen handelen, met de gezamenlijk opgestelde visie als kader |
|
|
8.2 Formatief evalueren
Dit ontwerpprincipe gaat over de kennismaking van de teamleden als essentiële stap in het teamvormingsproces. Daarbij is het waardevol om werkvormen te kiezen die ook kunnen worden gehanteerd voor kennismakingsactiviteiten met lerenden tijdens de onderwijsuitvoering, als een werkend voorbeeld.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
Tijdens de eerste onderwijsuitvoering is het relevant om feedback op te halen bij verschillende stakeholders om na te kunnen gaan hoe het nieuwe onderwijs verloopt en in hoeverre dat matcht met de verwachtingen zoals verwoord in de visie. Deze informatie kan naast de eigen ervaringen van de onderwijsuitvoerenden worden gelegd. Op deze manier kunnen, indien nodig, nog tijdens de uitvoering kleine aanpassingen worden gedaan. |
|
|