Activiteit 5 – Uitvoeringsteam voorbereiden
Voordat de authentieke leeromgeving(en) daadwerkelijk in praktijk uitgevoerd kunnen worden, wordt het uitvoeringsteam geselecteerd en voorbereid op de uitvoering zelf, waarbij ze tevens geprofessionaliseerd worden.
Dit ‘uitvoeringsteam’ bestaat zowel uit begeleiders van de learning community (denk aan docenten) maar ook uit andere stakeholders, bijvoorbeeld praktijkpartners/ professionals.
5.1 Selecteren van begeleiders met de juiste instelling
De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de vaardigheden van begeleiders en andere actoren die betrokken zijn. Als we inzoomen op het begeleiden van studenten binnen dit type onderwijs vraagt dat nogal wat. Als begeleider moet je bijvoorbeeld goed een community kunnen creëren (oftewel in staat zijn om een leergemeenschap te begeleiden), kennis en vaardigheden hebben rondom groepsdynamiek, op een coachende manier kunnen begeleiden (reflectieve vragen stellen, scaffolden, modellen, feedback geven), didactisch kunnen differentiëren, etc.
Met het oog op duurzame doorontwikkeling is het verstandig om te werken met een groep mensen die voor langere tijd de begeleiding op zich kunnen nemen. (Bij activiteit 1 heb je hier mogelijk al over nagedacht).
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je begeleiders zoekt die de juiste houding, kennis en vaardigheden hebben om lerenden te ondersteunen bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling en die in een vast team kunnen samenwerken |
|
|
5.2 Begeleiders professionaliseren (inhoud)
Om leerprocessen binnen een learning community goed te kunnen begeleiden is het belangrijk dat begeleiders in staat zijn te didactisch te differentiëren zodat ze hun begeleiding af kunnen stemmen op de behoefte van de individuele lerende. En dat ze een omgeving creëren waar iedereen zich veilig voelt, ervoor zorgdragen dat iedereen gehoor en gezien wordt. Wanneer je deze uitgangspunten en de bijbehorende vaardigheden in een professionaliseringstraject centraal stelt worden de begeleiders goed toegerust voor hun werk.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je begeleiders ondersteunt bij de ontwikkeling van de kennis en vaardigheden die zij nodig hebben om lerenden te helpen zich verder te ontwikkelen |
Waarbij je aandacht besteedt aan:
|
|
5.3 Begeleiders professionaliseren (aanpak)
Teach what you preach is een waardevol principe voor professionalisering. Door werkvormen te kiezen die begeleiders ook zelf met de lerenden in de learning community kunnen uitvoeren, krijgen zij voorbeelden te zien, wat hun arsenaal aan werkvormen en mogelijkheden vergroot.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je een vergelijkbare aanpak hanteert bij de professionalisering van de begeleiders als die zij gaan hanteren bij het begeleiden van de lerenden |
|
|