Activiteit 4 – Ontwerpen van een authentieke leeromgeving
Naast het vormgeven van een doorgaande lijn is ook de specifieke uitwerking van een authentieke leeromgeving passend bij de vraagstukken uit de doorgaande leerlijn een belangrijke ontwerpstap. In deze stap worden de kenmerken van de leeromgeving geëxpliciteerd.
4.1 Ontwerpen vanuit urgente vraagstukken
Vanuit de doorgaande leerlijn wordt een specifieke leeromgeving ontwikkeld. Tijdens het concretiseren van de leeromgeving wordt bepaald welke vraagstukken worden uitgewerkt in een authentieke leeromgeving. Hierbij worden de vraagstukken verder uitgediept vanuit de beschrijvingen vanuit de leerlijn..
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je samen met stakeholders (onderzoekers, onderwijs, lectoraten) vanuit de doorgaande leerlijn het specifieke vraagstuk selecteert waar (regionale en/of maatschappelijke) urgentie voor is |
|
|
4.2 Ontwerpen voor een diversiteit aan lerenden, met individuele mogelijkheden voor persoonlijke en professionele ontwikkeling
Het is belangrijk om bij het ontwerpen van de authentieke leeromgeving ruimte te creëren voor een diversiteit aan lerenden. Niet alleen maakt dit mogelijk dat meer lerenden een mogelijkheid zien en krijgen om hun eigen doelstellingen te formuleren en na te steven. Ook maakt dit het mogelijk dat er lerenden met verschillende achtergronden kunnen samenwerken, wat de individuele leerervaring kan vergroten en ook kan leiden tot meer creatieve oplossingen voor het vraagstuk.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je vraagstukken zodanig formuleert dat er recht gedaan wordt aan de diversiteit en belangen van verschillende lerenden |
|
|
4.3 Matching tussen groepssamenstelling en vraagstuk
Voor elk vraagstuk is specifieke expertise nodig om het vraagstuk op te lossen. Dit heeft zowel betrekking op afzonderlijke disciplines alsook op specifieke expertises binnen een discipline. Daarom is het waardevol om tijdens het ontwerpproces expliciet na te denken over de voorwaarden waaraan de groepssamenstelling moet voldoen.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je voorwaarden formuleert waaraan de samenstelling van de groep moet voldoen: a) welke expertise nodig is voor het vraagstuk; b) van welke partners (docenten, studenten, lectoraten, werkveldpartners, etc) en c) -in het geval van interdisciplinaire groepssamenstellingen- welke verdeling vanuit de disciplines je verwacht |
|
|
4.4 Bepalen van organisatorische randvoorwaarden
De uitvoering van de authentieke leeromgeving valt of staat met de leeractiviteiten en de mate waarin deze uitvoerbaar zijn binnen het onderwijs. Tijdens het (door)ontwikkelen is het daarom van belang dat er duidelijke kaders en randvoorwaarden worden vastgesteld. Deze uitgangspunten zijn de minimale vereisten die nodig zijn om het onderwijs goed uitvoerbaar te maken.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je de organisatorische kaders en randvoorwaarden bepaalt die nodig zijn voor een succesvolle uitvoering, zodat bij het plannen van het onderwijs deze uitgangspunten kunnen worden meegenomen, en eventueel benodigde middelen en systemen tijdig aangeschaft of gereedgemaakt kunnen worden |
|
|