Activiteit 3 – Ontwerpen van een doorgaande leerlijn
Binnen een leven lang ontwikkelen wordt van lerenden verwacht dat ze zich, mede op basis van zelfsturende en zelfregulerende vaardigheden, zelfstandig verder ontwikkelen op verschillende gebieden. Het kunnen formuleren van eigen doelstellingen en daarnaartoe kunnen werken zijn hierbij belangrijk. Om specifiek studenten te ondersteunen in dit leerproces is het van belang een doorgaande leerlijn rondom vraagstukken te ontwerpen, waarbij je studenten er stapsgewijs op kunt voorbereiden om zelfsturend èn zelfregulerend te worden.
N.B. Het ontwerpen van een doorgaande lijn is een belangrijke stap waarbij veel keuzes gemaakt worden, die voortvloeien uit de visie. Daarbij is het goed om ook af en toe terug te redeneren: bieden de inzichten die tijdens deze activiteit worden opgedaan ook aanleiding om te visie aan te scherpen?
In de formulering van onderstaande ontwerpprincipes ligt het initiatief voor het ontwerpen bij/ de nadruk op het onderwijs; maar het initiatief zou evengoed vanuit het werkveld kunnen komen.
3.1 Ontwerpen van een doorgaande leerlijn: Keuze voor het thema
Voordat je aan de slag gaat met het uitwerken van de doorgaande leerlijn, is het van belang om een thema vast te stellen. Dit thema helpt je bij het bepalen van de opbouw van je leerlijn, evenals bij het uitwerken van een specifieke leeromgeving.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je een doorgaande leerlijn vormgeeft vanuit een maatschappelijk urgent of actueel (regionaal) thema |
|
|
3.2 Ontwerpen van een doorgaande leerlijn: Toenemende complexiteit van vraagstukken
Bij het vormgeven van een doorgaande leerlijn bepaal je welke complexiteit van het vraagstuk past bij de voorkennis en beoogde leeropbrengsten van studenten op een bepaald moment in hun ontwikkeling. Vragen die je hierbij stelt zijn (o.a.) in hoeverre verschillen vraagstukken van elkaar? In hoeverre is er een opbouw in taakcomplexiteit, (inter)disciplinariteit en tijd? Hoe kun je er voor zorgen dat afzonderlijke vraagstukken voor alle deelnemers waardevol zullen zijn?
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je een doorgaande leerlijn ontwerpt waarbinnen, in samenhang, wordt gekeken naar de kenmerken van vraagstukken, de verwachte voorkennis en verwachte zelfsturendheid van lerenden, de ondersteuning voor het leerproces en de wijze waarop de uitkomsten van het leren inzichtelijk worden gemaakt |
|
|
3.3 Ontwerpen van een doorgaande leerlijn: Opbouw van het type vraagstukken
Als onderdeel van je doorgaande leerlijn kijk je verder dan de inhoud van de vraagstukken. In de opbouw van vraagstukken is ook het type vraagstukken van belang. Met het type vraagstukken gaat het hier om het werken vanuit een afgebakend vraagstuk en met wie je aan het vraagstuk werkt. Beide vormen hebben invloed op de complexiteit van het vraagstuk waaraan je werkt.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je binnen de doorgaande leerlijn studenten aan steeds complexere vraagstukken laat werken |
|
|
3.4 Ontwerpen van een doorgaande leerlijn: Opbouw van de verwachte mate van zelfsturing en zelfregulatie
Authentieke vraagstukken bieden mogelijkheden om de zelfsturende en zelfregulerende vaardigheden van lerenden te ontwikkelen. Om dit goed te bevorderen is ondersteuning tijdens het leerproces van belang.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je binnen de doorgaande leerlijn in toenemende mate ruimte creëert waarbinnen studenten zelfsturend en zelfregulerend zijn |
|
|
3.5 Ontwerpen van een doorgaande leerlijn: Opbouw van de begeleiding
Het ondersteunen van het leerproces is een belangrijk onderdeel binnen de doorgaande leerlijn. Welke begeleiding bied je aan op welk moment in het leerproces en welke rol heb je als begeleider tijdens het ondersteunen. Binnen de leerlijn werk je dit op hoofdlijnen uit, waarna je dit bij de verdere uitwerking van de authentieke leeromgeving (de volgende activiteit) verder concretiseert.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
er in de begeleiding aandacht is voor zowel de persoonlijke als professionele ontwikkeling van individuele lerenden en dat je hiervoor bij het ontwerp van de doorgaande leerlijn beschrijft wat het beoogde begeleidingsgedrag is |
|
|
3.6 Ontwerpen van een doorgaande leerlijn: Opbouw van de toetsing(svrijheden)
Het inzichtelijk maken van het leerproces is de uitkomst van de authentieke leeromgevingen. Binnen een leerlijn werk je toe naar de einddoelen. Afhankelijk van de plek in de doorgaande leerlijn kan de wijze waarop het leren inzichtelijk wordt gemaakt bepaald zijn door de opleiding of door de lerende. Een belangrijke voorwaarde binnen authentieke leeromgevingen is ook dat er gewerkt wordt vanuit feedback, feed-up and feedforward. Dit veronderstelt zowel feedback literacy van de lerenden als van de begeleiders.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je de ontwikkeling van feedback literacy van lerenden ondersteunt en in het ontwerp steeds meer ruimte laat voor lerenden om eigen vormen van toetsing aan te dragen |
|
|
3.7 Bepalen van randvoorwaarden voor de uitvoering
Voorafgaand aan de uitvoering is het van belang dat de randvoorwaarden op orde zijn. Maar wat zijn de randvoorwaarden waar rekening mee moet worden gehouden en welke uitgangspunten dienen op orde te zijn voordat met de uitvoering gestart kan worden?
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je de randvoorwaarden bepaalt, waarbinnen het onderwijs uitgevoerd kan gaan worden, passend bij de context van de instelling/organisatie, zodat deze tijdig gerealiseerd kunnen worden. |
|
|