Activiteit 2 – Van analyse naar visie ontwikkelen, doorleven en laten doorwerken
Zonder een doorleefde visie op onderwijs is het een grote uitdaging om onderwijs vorm te geven en uit te voeren. Tegelijkertijd is de (gezamenlijke) formulering van een visie een stap die vaak onvoldoende aandacht krijgt of zelfs wordt overgeslagen.
Tijdens de visie-ontwikkeling kunnen er meerdere beelden ontstaan over de doorwerking van de visie in de praktijk. Om een gedeeld beeld te krijgen is er continu aandacht nodig voor het doorleven van de visie en de doorwerking van de visie in de praktijk.
2.1 In kaart brengen van de huidige en gewenste situatie
Een heldere visie is het fundament voor je ontwerp en dient tevens als graadmeter voor alle besluiten die je tijdens het ontwerp neemt. Het vormt de rationale van je programma: waarom is het beoogde onderwijs nodig? Wat hoop je er mee te bereiken? Betrokkenen hebben vaak verschillende beelden over goed onderwijs en een goed programma. De wens voor nieuw onderwijs kan voortkomen uit een gevoelde behoefte of een noodzaak. Meestal gaat het bij een onderwijsvernieuwing om het doorontwikkelen vanuit een al bestaand aanbod. Het in kaart brengen van wat er is en waar je naar toe wilt is waardevol om scherp te krijgen welke bestaande elementen uit het huidige onderwijs je mee wilt en kunt nemen en wat er écht anders moet. Op deze manier gooi je niet op voorhand het kind met het badwater weg.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je start vanuit het gezamenlijk in kaart brengen waar je nu staat en waar je naar toe wilt werken, aan de hand van 4 S-en: S1: society (maatschappij) S2: student (lerende) S3: subject (inhoud) S4: school (instelling/organisatie |
|
|
2.2 Inhoudelijke visie formuleren op basis van analyses
Een visie bestaat uit verschillende componenten, en vertrekt vanuit een analyse van de lerende, de inhoud en de context. Daarbij gaat het om zowel de organisatorische context als de heersende cultuur daarbinnen. Het is waardevol om deze analyse samen met de teamleden uit te voeren, omdat dit bijdraagt aan het doorleven van de visie.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je een visie formuleert waaruit duidelijk wordt waarom het nieuwe onderwijs nodig is (‘why’), waarin de 4 S-en geïntegreerd aan bod komen |
|
|
2.3 Gezamenlijk gedragen visie formuleren
Als team is het belangrijk om met een visie te werken waar iedereen zich in kan vinden. Dit stelt eisen aan de wijze waarop je tot een visie komt. Het is belangrijk om in dit proces ieders perspectieven te horen, deze uit te wisselen en te laten samenvloeien in de visie. Door hierbij steeds door te vragen, of naar voorbeelden te vragen, ben je ook bezig de visie te concretiseren (volgende principe)
In voorkomende gevallen kan een bestaande visie worden doorontwikkeld of geherformuleerd. Uiteindelijk is het belangrijk van iedereen een expliciet commitment op de (vernieuwde) visie te krijgen.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je de visie in co-creatie tot stand laat komen en zorgt dat alle betrokkenen achter de geformuleerde visie staan |
|
|
2.4 Visie concretiseren
Na het vaststellen van de visie kan deze verder geconcretiseerd worden. De abstracte beelden worden doorvertaald naar doelstellingen en bijbehorend onderwijs, tot op het niveau van werkvormen die docenten of andere begeleiders kunnen inzetten tijdens de uitvoering van het onderwijs. De visie is niet in beton gegoten: Tijdens volgende ontwerpactiviteiten is de kans aanwezig dat je inzichten opdoet die bijstelling van de (geconcretiseerde) visie nodig maken.
Als je wilt dat studenten zich ontwikkelen tot zelfbewuste professionals met zelfsturende vaardigheden binnen authentieke leeromgevingen, dan is het belangrijk dat …
je gezamenlijk de visie (de ‘why’) concretiseert in eenduidige taal en welke consequenties voor handelen dit heeft, zodat alle betrokkenen hetzelfde voor ogen hebben |
|
|